پیشنهاد یک نماینده: وزارت ارشاد منحل شود/ آنها که بودجه فرهنگی می‌گیرند، مسئولیت آن را نیز قبول کنند

یکشنبه 25 مهر 1395 07:56 ب.ظ

 

وزارت ارشاد منحل شود/ آنها که بودجه فرهنگی می‌گیرند، مسئولیت آن را نیز قبول کنند

  • وزارت ارشاد منحل شود/ آنها که بودجه فرهنگی می‌گیرند، مسئولیت آن را نیز قبول کنند

    نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضع پیش آمده درباره وزارت ارشاد گفت: پیشنهاد می‌کنم که این وزارتخانه را منحل کنند و مسئولیت آن را به نهادهایی بدهند که بیشترین بودجه را در حوزه فرهنگ دریافت می‌کنند.

    الیاس حضرتی در گفت‌وگو با «آنا» اظهار کرد: تنها 16 درصد از بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشاد است. این در حالی است که علما، بزرگان و مراجع کل مسئولیت مسائل فرهنگی کشور را از وزارت ارشاد می‌خواهند.

    وی افزود: بهتر است که این 16 درصد بودجه وزارت ارشاد را بین سایر نهادهای دریافت‌کننده بودجه فرهنگی تقسیم کنند و مسئولیت را هم به آنان واگذار کنند.

    نماینده تهران تأکید کرد: آنها که بودجه فرهنگی را می‌گیرند، مسئولیت آن را نیز قبول کنند. کسی از دبیرخانه ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، صداوسیما و دیگر ارگان‌ها بازخواست نمی‌کند و همه صرفا نسبت به عملکرد وزارت ارشاد انتقاد دارند.


 

6 عامل زمینه‌ ساز خشونت را جدی بگیرید

پنجشنبه 22 مهر 1395 08:16 ب.ظ

 

6 عامل زمینه‌ ساز خشونت را جدی بگیرید

  • 6 عامل زمینه‌ ساز خشونت را جدی بگیرید

    «خشونت» همواره در تاریخ بشر قصه و غصه‌ای پردامنه داشته ‌است. و این روزها به دلیل اقدام‌های خشونت‌آمیز داعش، خشونت و خشونت ورزی و دلایل زمینه‌ساز آن به دغدغه‌ای برای اهالی فکر بدل شده‌ است. از این رو، 24 دی ‌ماه مؤسسه پرسش میزبان استاد مصطفی ملکیان و دکتر احسان شریعتی و کریم نصر شد تا درباره خشونت به بحث نشینند.

     این همایش در حالی برگزار شد که نمایشگاه طراحی‌ای با عنوان «بازگشت» نیز در این مؤسسه عرضه‌ شد؛ این نمایشگاه به سفارش مؤسسه پرسش و توسط گالری نات بر اساس مجموعه «فجایع جنگ» فرانسیسکو کویا، نقاش و طراح نامدار اسپانیایی قرن ۱۸، شکل گرفت و در آن آثار برخی از مهمترین نقاشان و طراحان ایرانی عرضه شد.

     در ابتدای این نشست کریم نصر که به نمایندگی از طراحان این نمایشگاه در نشست حاضر شده ‌بود، بحث خود را نه با محوریت خشونت بلکه صرفاً به موضوع «طراحی و معنا» اختصاص داد و کوشید تا تعریفی از طراحی ارائه کند. به زعم او، تعاریف بسیاری از طراحی وجود دارد که هر یک از زاویه‌ای به طراحی و معانی برآمده از آن می‌نگرد، ادبیات، فلسفه، جامعه‌شناسی و... .

     هر یک از دریچه‌ای طراحی را معنا می‌کنند اما با این حال او تنها معنایی را برای طراحی جامع می‌دید که در آن به مسأله خطوط و سطور تأکید شده ‌باشد چرا که معتقد است معانی در میان خطوط و سطور قرار می‌گیرد.

    آنچه در ادامه می‌آید متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی استاد ملکیان در این نشست است. به علاوه متن سخنرانی دکتر احسان شریعتی هم به منظور انتشار در اختیار «صفحه اندیشه» قرار گرفت که از این بابت از ایشان سپاسگزاریم.

    موضوع بحث ما در این گفتار «خشونت برای چه» است. از این رو، نخست باید مراد از «خشونت» برای مخاطب مشخص شود. واقعیت این است که خشونت در عرف علوم اجتماعی امروز به یک معنا استعمال نمی‌شود، در برخی از معانی و تعابیر خشونت به طور کامل، منفی و دفاع ناپذیر تعریف می‌شود اما در برخی معانی دیگر خشونت به دو قسم «دفاع پذیر» و «دفاع ناپذیر» تقسیم می‌شود.

    با این حال، تعریف من از خشونت، با اندکی تغییر بسیار نزدیک به تعریف سیمون وی است. به زعم او، اگر عقلانیت در مقام نظر، «بی‌دلیل» و آزادی در مقام عمل «بدون حقی» پاس داشته ‌نشود، در این دو صورت خشونت ورزیده‌ شده ‌است.

     خشونت مورد نظر من در این گفتار این خواهد بود و از آنجایی که به تعبیر کانت انسانیت ما به عقلانیت نظری و آزادی عملی ما است، بنابراین اگر من بدون هیچ دلیلی خشونت ورزیدم و عقلانیت فکری و آزادی عمل شما را نادیده گرفتم، آنگاه من انسانیت شما را لگدمال کرده‌ام؛ پس من شما را انسان نانگاشته‌ام.

    وقتی شما را انسان نانگارم به تعبیری فلسفی شما را «شخص» ندانسته‌ام و شخص ندانستن شما همان شیء دانستن شما است.

    بنابراین خشونت فرآیندی است که به «شی‌ءشدگی شخص» می‌انجامد که طی آن «کیستی» افراد به «چیستی» تبدیل می‌شود. و از سوی دیگر، باز به تعبیری که در فلسفه آمده است، شیءشدگی به ابزارشدگی می‌انجامد و کسی که شیء شد طبعاً ابزار خواهد شد و ابزاری دیدن و برخورد کردن با افراد در دامنه تعریف خشونت قرار می‌گیرد.

    حال، این سؤال پیش می‌آید که چرا انسان دست به خشونت می‌زند؟ در پاسخ به این سؤال باید بر این نکته تأکید کرد که بحث از منظر روانشناسی اجتماعی طرح می‌شود اما همین بحث هم از نظر جامعه‌شناختی قابل تکرار است.

    مبنای بحث من، نظریه‌ای در روانشناسی ‌است که براساس آن محال است انسان دست به عمل ارادی بزند مگر آنکه یک میل با چند باور در درون او دست به دست هم داده ‌باشند و از آنجا که در اینجا خشونت «ارادی» مفروض می‌شود، بنابراین افرادی که خشونت می‌ورزند در درون‌شان میل و باورهایی به وجود آمده است که با دست به دست دادن آن میل، به عمل ارادی خشونت سوق داده شده‌اند؛ علت تأکید بر عمل «ارادی» خشونت از این جهت است که خشونت‌های ناشی از بیماری‌های روان‌نژندی از این بحث جدا است. این خشونت محل بحث ما در اینجا نیست. بحث ما در این گفتار است که چرا انسان به طور ارادی خشونت می‌ورزد؟

    1. اگر فردی به لحاظ روانشناختی معتقد به «آشکارگی حقیقت» باشد، آن وقت لامحاله، دست به خشونت خواهد زد؛ یعنی اگر معتقد باشد که در باب یک موضوع، مشکل یا مسأله، حقیقت کاملاً روشن است، در آن صورت چه احساس و برخوردی نسبت به کسانی که به آن واقعیت عریان اعتقاد ندارند، خواهد داشت؟

     افراد معمولاً در برابر کسانی که آگاهانه در مقابل حق می‌ایستند راهی جز خشونت را نمی‌یابند.

    2. اما اگر فردی معتقد به نظریه «ناآشکارگی حقیقت» باشد، یعنی بر این باور باشد که در برابر هر مشکل، مسأله و موضوع حق مطلب آشکار نیست؛ حق همیشه تو در تو است و پرونده آن همیشه باز است، در آن صورت، کسی را که با عقیده او مخالفت می‌کند در تخالف با یک حقیقت واضح و مسلمی نمی‌بیند و نسبت به مخالفان خود با کینه، نفرت و خصومت برخورد نمی‌کند چراکه می‌پذیرد حقیقت نزد کسی نیست.

    این نظریه یک نظریه معرفت‌شناختی است، اگر معتقد به ناآشکارگی حقیقت باشیم همیشه اهل مدارای عملی و تکثرگرایی نظری خواهیم بود. اما براساس نظریه «آشکارگی حقیقت» که دقیقاً، هم‌معنی با «ایدئولوژیک اندیشی» است؛ زندگی فرد ایدئولوژیک‌‌اندیش می‌تواند با خشونت آمیخته شود. ایدئولوژیک بودن منحصر به ادیان و مذاهب نیست.

     به عنوان مثال، اگر فکر کنیم مارکس به یکسری حقایق پاسخ داده است، ما می‌توانیم یک مارکسیست ایدئولوژیک شویم، اگر فکر کنیم لیبرالیسم به همه حقایق پاسخ داده ‌است یک لیبرال ایدئولوژیک می‌توانیم بشویم. ایدئولوژی می‌تواند دینی، علمی، فلسفی و... . باشد.

    3. علت دیگری که می‌تواند به رفتار خشونت‌آمیز منجر شود، فقدان دلیل افراد برای مدعایشان است. نداشتن دلیل برای مدعا، نخستین زمینه برای خشونت‌ورزی است که نخست در گفتار و سپس در رفتار، خود را نشان می‌دهد.

    واقعیت این است که افراد یا با استدلال می‌توانند طرف مقابل را اقناع کنند، یا اگر استدلال کافی و متقن ندارند به فریب متوسل می‌شوند، اما چنانچه گاهی به دلیل علم، قدرت تفکر و تعقل در طرف مقابل، نتوان به فریب او دست یافت، «خشونت» راهکار پایانی است؛ کسی که با فقدان استدلال مواجه است به خشونت متوسل می‌شود. از این رو، خشونت می‌تواند ناشی از ضعف قدرت استدلال باشد.

    4. به لحاظ روانشناختی «عقده حقارت» همیشه باعث خشونت است. اگر در برابر مخالف و دشمن احساس ضعف داشته ‌باشیم، رو به خشونت خواهیم‌ آورد. خشونت وزریدن رژیم‌ها، دلیل بر قدرت آنها نیست و اتفاقاً برآمده از ضعف آنها است؛ انسان وقتی خود را در مقابل مخالفانش قوی ببیند، با طمأنینه رفتار خواهد‌ کرد و در غیر این صورت چاره‌ای جز خشونت‌ورزی نخواهد ‌داشت. از این رو، رژیم‌هایی که مدارا دارند، قوی‌تر هستند.

    5. یکی دیگر از دلایلی که خشونت می‌ورزیم این است که بخواهیم جهان را به صورتی نشدنی درآوریم. در این صورت نیز باید به خشونت متوسل شد. از این رو، افرادی که رؤیاهای ناشدنی و غیر واقع گرایانه دارند برای تحقق بخشیدن به رؤیاهایشان چاره‌ای جز خشونت نخواهند داشت. مثل اتحاد جماهیر شوری لنینیستی که می‌خواست جامعه بی‌طبقه ایجاد کند.

    6. نکته دیگر وقتی است که فرد احساس می‌کند فضای حیاتی‌اش از دست رفته است، در این شرایط نیز افراد دست به خشونت می‌زنند، که این هم در دو صورت آشکار می‌شود؛ نخست اینکه، بپندارد که نیازهای فیزیولوژیک‌اش در معرض نابودی است، در نتیجه خشونت خواهد ورزید چرا که چیزی برای از دست دادن ندارد یا اینکه نیازهای مراتب بعدی را با روش‌های مسالمت‌آمیز قابل تحقق نبیند یا وقتی که نهادهای اجتماعی از این امر ممانعت کنند فرد به خشونت رو می‌آورد.

    از این رو، تا زمانی که این مسائل وجود داشته باشد خشونت نیز حاکم خواهد بود و در میان این موارد ششگانه، بیش از همه بر ایدئولوژیک‌اندیشی و سپس از بین رفتن فضای حیاتی برای بعضی از مردم در جهان تأکید دارم و معتقدم این دو عامل بیش از بقیه زمینه‌ساز خشونت‌ورزی در جهان هستند که نمونه‌های آن را می‌توان در اقدام‌های گروهک‌هایی همچون داعش دید.

    منبع: روزنامه ایران


 

برگزاری دوره‌ آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌ در دبیرستان ژاپنی به صورت اختصاصی

سه شنبه 13 مهر 1395 09:47 ب.ظ

 

برگزاری دوره‌ آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌ در دبیرستان ژاپنی به صورت اختصاصی

  • برگزاری دوره‌ آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌ در دبیرستان ژاپنی به صورت اختصاصی

    امروزه علم دیگر تنها در همان شاخه‌های سنتی و نه چندان کاربردی دهه‌های پیشین خلاصه نمی‌شود و شاخه‌های جدیدی به این درخت همیشه در حال رشد، اضافه شده است. دوره‌های آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌های هوشمندی که قادر به اجرای فرمان‌های کاربران هستند، یکی از همین شاخه‌هاست.
    به تازگی دبیرستانی در ژاپن تصمیم گرفته است که یک دوره‌ی آموزشی ساخت پهپاد برگزار کند و دانش آموزانی که در این دوره ثبت نام کنند، طی یک برنامه‌ی دقیق سه ساله قادر خواهند بود که اکثر توانایی‌های لازم برای فعالیت در زمینه‌های ساخت پرنده‌های رباتیک و ربات‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی را به دست آورده و وارد بازار شوند.

    شاید برای همه‌ی ما کشور ژاپن یک آرمان‌شهر رویایی باشد که بهترین شرایط برای فعالیت در زمینه‌های علوم الکترونیک و فناوری‌های رباتیک در آنجا فراهم شده است. در واقعیت هم همینطور است و صنعت رباتیک و به خصوص فرصت‌های آموزشی برای ورود به بازار کار در این صنعت در کشور ژاپن به طور گسترده‌ای فراهم بوده و سالانه دانشجویان زیادی حتی از کشورهای اروپایی وارد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور می‌شوند.

    دانش آموزان در دوره ساخت پهپاد تنها بر روی این حوزه تمرکز خواهند کرد

    برگزاری دوره‌ آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌ در دبیرستان ژاپنی به صورت اختصاصی

    حالا به گزارش خبرگزاری RocketNews24، دوره‌ی آموزشی ساخت پهپاد و رباتیک که قرار است توسط یک دبیرستان ژاپنی برگزار شود، قرار است این فرصت را به سطح بالاتری ارتقا دهد و این دوره به صورت تمام وقت و کاملا تخصصی برگزار خواهد شد. این به معنای آن است که دانش آموزان علاقه‌مند به این حوزه که فرصت تحصیل در این مرکز آموزشی را به دست می‌آورند، قادر خواهند بود تنها علوم مورد نیاز خود را به دست آورند و از تحصیل در موارد جانبی نظیر تاریخ، ادبیات و جبر ریاضی که چندان کاربردی در آینده‌ی شغلی و حرفه‌ای آنها نخواهد داشت، معاف هستند.

    بعد از فارغ‌ التحصیلی به سبب این که تمام این دانش آموزان از مهارت بسیار بالای فنی و تخصصی در زمینه‌ی ساخت پهپاد و دیگر ربات‌های کاربری برخوردار هستند، می‌توانند خیلی زود وارد بازار کار شوند و حتی در کمپانی‌های برتر جهان نظیر آمازون و گوگل مشغول به فعالیت شوند. البته مطمئنا کار آنها برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های مرتبط به رباتیک نیز آسان خواهد بود و این گزینه‌ نیز پیش روی دانش آموزان این مرکز قرار دارد.

    ورود به این دوره‌ی تحصیلی جذاب که قرار است توسط دبیرستان وانتان (Vantan) برگزار شود، برای تمام دانش آموزانی که در شرف ورود به پایه‌ی دبیرستان هستند، آزاد است و البته دانش آموزان خود این دبیرستان و یا افرادی که در دبیرستان‌های دیگر مشغول به تحصیل در رشته‌های عمومی هستند، می‌توانند تغییر رشته داده و در این دوره‌ی آموزشی شرکت کنند.

    برگزاری دوره‌ آموزشی ساخت پهپاد و ربات‌ در دبیرستان ژاپنی به صورت اختصاصی

    دوره‌ی ساخت پهپاد دبیرستان وانتان شامل سرفصل‌های جذاب و کاربردی بی‌نظیری شامل کنترل، تعمیر و نگهداری از پهپاد و ربات‌های پرنده، برنامه نویسی سیستمی و مباحث مربوط به قوانین رادیویی و هواپیمایی خواهد بود و در پایان دوره نیز دانش‌آموزان از مهارت‌های کافی برای ساخت، نگهداری و تعمیر پهپادهای هوشمند در سطوح بالا خواهند بود.

    نظر شما عزیزان گجت نیوزی چیست؟ آیا در صورت برگزاری چنین دوره‌های تخصصی و جذابی نظیر این برنامه در کشور خودمان که می‌تواند باعث درآمدزایی و اشتغال زایی برای جوانان علاقه‌مند بشود، از آنها استقبال خواهید کرد؟


 

این شمع هوشمند با تلفن همراه شما روشن می‌شود!

جمعه 2 مهر 1395 07:35 ب.ظ

 

این شمع هوشمند با تلفن همراه شما روشن می‌شود!

  • این شمع هوشمند با تلفن همراه شما روشن می‌شود!

    کمپانی لودلا (Ludela) نخستین شمع هوشمند دنیا را معرفی کرد. این شمع هوشمند از فناوری وای فایر (Wi-Fire) بهره می‌برد و می‌توان به وسیله گوشی تلفن همراه آن را روشن و کنترل کرد.
    استفاده از شمع هوشمند لودلا، ایمن‌تر و ساده‌تر از بقیه شمع‌های رایج است. مقدار کمی موم در داخل این شمع وجود دارد که تجدید پذیر بوده و با شعله شمع می‌سوزد.

    یک اپلیکیشن رایگان موبایل نیز به همراه شمع ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توان یک یا چند شمع را بدون اینکه از جای خود بلند شوید، روشن کنید. گجتی در داخل شمع وجود دارد که مانند فندک عمل کرده و کاربر را برای روشن کردن شمع همراهی می‌کند. درون هر شمع نیز یک باتری قرار گرفته است که به وسیله آن فتیله روشن می‌شود.

    شمع هوشمند

    طراحی این شمع هوشمند بسیار ایمن‌تر از شمع‌های معمولی موجود در بازار است. به این ترتیب که در صورت افتادن تصادفی، نزدیک شدن کودک و اتفاقات این چنینی به طور خودکار خاموش می‌شود.

    صرفه جویی شمع هوشمند نسبت به سایر شمع‌ها

    همچنین به گفته یکی از مسئولان شرکت لودلا، این شمع بدون هیچ بویی می‌سوزد. لودلا این شمع را با فناوری وای فایر ساخته است؛ یک طراحی خلاقانه با موم صد در صد طبیعی و فتیله‌ای که تضمین می‌کند تا همیشه روشن باقی بماند و این امر به صرفه جویی 45 درصدی نسبت به سایر شمع‌ها کمک می‌کند.

    لودلا یک کمپانی تولید شمع است که با شعار «روشنایی بهتر، زندگی بهتر» فعالیت می‌کند. قیمت این محصول 99 دلار عنوان شده است و هم اکنون از طریق شرکت لودلا قابل پیش خرید است و احتمالاً در اوایل سال 2017 تحویل داده می‌شود.


 

 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic